Vinduet i filmen

Oplev Peter Schepelern og Carsten Thau, nestorer fra filmens og arkitekturens verden, i en samtale om vinduets betydning i filmhistoriske værker.

VILLUM Window Collection bød 2019 velkommen med bobler og arrangementet ”Vinduet i Filmen”, hvor vi viste filmklip med fokus på vinduet. Vinduets dramatiske og æstetiske potentiale har altid inspireret filmkunstnere, fra Orson Welles og Alfred Hitchcock til Peter Greenaway og Wes Anderson. Man er indenfor og ser på verden derude – eller udenfor og ser ind på ting og sager, det ikke var meningen, man skulle se. Tænk bare på voyeuren James Stewart i Hitchcocks Rear Window!

Oplev Peter Schepelern og Carsten Thau, nestorer fra filmens og arkitekturens verden, i en samtale om vinduets betydning i filmhistoriske værker. Der  tages udgangspunkt for samtalen gennem nedenstående filmklip: 

 

Indenfor/udenfor

Arthur Penn: Bonnie and Clyde, 1968
King Vidor: Stella Dallas, 1937

 

Udspionering

John Badham: Stakeout/Øjne i natten, 1987
Jonas Elmer: Lets Get Lost, 1997
Lasse Hallström: Mitt liv som hund, 1985
Krzysztof Kieslowski: Rouge/Rød, 1994
Søren Kragh-Jacobsen: Drengene fra Sankt Petri, 1991

 

Hitchcock som vindues-auteur

Alfred Hitchcock: Rear Window/Skjulte øjne, 1954
Alfred Hitchcock: The Alfred Hitchcock Hour, 1965

 

Humoristisk vindue

Mel Smith: Bean, 1997
Buster Keaton: Steamboat Bill jr., 1928
Milos Forman: Lásky jedné plavovlásky/Blondinens kærlighed, 1965

 

Brase gennem ruden – indefra/udefra

Joel Coen: The Hudsucker Proxy/Det store spring, 1994
Joel Coen: Fargo, 1996

 

Overraskelse i vinduet

Schoedsack & Cooper: King Kong, 1933

 

Falde ud ad vinduet

Slatan Dudow: Kuhle Wampe, 1932
Per Carleson: Senaste nytt, 1997